De reis gaat bijna beginnen - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Elke Vrolijk - WaarBenJij.nu De reis gaat bijna beginnen - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Elke Vrolijk - WaarBenJij.nu

De reis gaat bijna beginnen

Blijf op de hoogte en volg Elke

03 Februari 2015 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Mingalaba (hallo),

Het is bijna zover, over ongeveer 24 uur stap ik samen met Sacha en Sharon het vliegtuig in om ons avontuur te beginnen in Mandalay, Myanmar. Een gek idee na maanden van voorbereidingen. De voorbereidingen bestonden niet alleen uit vliegtickets boeken, spuiten halen en het visum regelen. We moesten natuurlijk ook een educatief plan hebben om daar uit te voeren. Wel lastig als je nog geen idee hebt aan welke leeftijdsgroep je gaat lesgeven. Ons doel daar is om de kinderen op een leuke en uitdagende manier Engels aan te leren. Dan bedoelen we natuurlijk niet het klassikaal opdreunen van Engelse woorden, maar het gebruiken van verschillende werkvormen binnen verschillende vakken. Binnen kunstinnige oriëntatie zitten verschillende vakken als; beeldende vorming, drama, dans, muziek en sport. Ons leek het daarom leuk om bij meerdere talenten van de kinderen aan te sluiten door deze vakken aan te bieden in het Engels. Nu moesten we nog een thema bedenken. Dit zijn de Disney sprookjes geworden. Elke week, als introductie, lezen wij een sprookje voor. Aan dit sprookje zit een thema gekoppeld als; hygiëne, dieren, kleding etc. Zo krijgen de kinderen in 7 weken verschillende thema’s, gekoppeld aan verschillende sprookjes. In de laatste 3 weken van onze trip, als afsluiting, maken we van één sprookje (belle en het beest) een musical. Alles moet door de kinderen gemaakt worden, als kleding, decor, dansjes etc. Het zal niet makkelijk zijn, omdat ze daar niet alles zullen hebben, maar dat is juist de uitdaging, om met zo min mogelijk iets groots neer te zetten waar iedereen trots op kan zijn. Wij zijn zelf in ieder geval super enthousiast en hebben super veel zin om dit met de kinderen te realiseren. Want zeg nou zelf, een musical opzetten met allemaal buitenlandse kinderen, hoe vet is dat!

Het gehele traject van 10 weken (de lessenreeks met als afsluiting de musical) voeren we uit met de kinderen van het Golden House. In het Golden House wonen weeskinderen, die van ons, in drie verschillende niveaus, Engelse les krijgen. Ieder van ons krijgt een eigen groep. Erg spannend, maar vooral erg leuk dat we deze verantwoordelijkheid krijgen. Daarnaast worden we tot half maart ook ingezet op de Phaung Daw Oo high School. Dit is een school waar 7500 leerlingen les krijgen. Half maart krijgen de kinderen van de PDO high school zomervakantie. Het Golden House staat gevestigd op het terrein van de PDO high school net als de guesthouses waar wij 3 maanden zullen overnachten. Via deze link krijg je een korte impressie van de PDO high school en het Golden House waar wij de komende 3 maanden zullen zijn: https://www.youtube.com/watch?v=5lVQ_PRkMyk

Het mooie aan deze kans om daar te mogen lesgeven, is vooral het overbrengen van onze prachtige manier van het Nederlandse onderwijs geven aan kinderen daar in het Engels. Er zijn namelijk zoveel leuke en uitdagende manieren om dingen aan kinderen te leren. Het hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn. Dat is ook de reden waarom wij onze kennis van het vak, op pedagogische en didactische manier, willen overbrengen aan de lokale leerkrachten daar. Zij kunnen, als wij weer weg zijn, dingen die ze van ons over onderwijs hebben geleerd gebruiken om hun onderwijs beter te maken.

Ik hoop dat ik jullie een kleine impressie heb kunnen geven van wat ik daar precies ga doen. Dit betekent dus geen vakantie, hahaha. Nou vooruit, een klein beetje. De weekenden zijn we vrij en dan willen we natuurlijk zoveel mogelijk van het land gaan bekijken, want wie kan nou zeggen dat ie ooit in Myanmar is geweest. Nou, ik straks dus!

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes en succeswensen. Dat gaat zeker lukken! We gaan er wat moois van maken en ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van mijn avonturen. Je kunt me niet bellen of sms’en daar. Wel zoek ik regelmatig WiFi punten op om contact met de buitenwereld te zoeken, dus stuur me gerust een Appje, Facebookje of mailtje;)

Liefs,

Elke

• 03 Februari 2015 - 12:07

Mandy:

klinkt geweldig elke! En wat een leuke ideeën!
    Geniet er van, want dit maak je maar 1x mee.

Tot snel,

xxx Mandy

• 03 Februari 2015 - 14:49

Ilona Schouten:

ik ga je volgen. als er wifi is. maar dat zal wel her en der. ik ben jaloers als ik je filmpje zie. dat komt vast wel goed met jou daar. maak er een mooie tijd van!

• 03 Februari 2015 - 14:55

Nicole:

Klinkt als een super mooie uitdaging en avontuur! Geniet ervan!

• 03 Februari 2015 - 16:44

Marike:

He Elke,
    Ik ga je zeker volgen. Wat super dat je deze uitdaging aangaat.
    Ik ben zeker wel jaloers op je.
    Geniet, geniet en geniet.
    Liefs van je oude Buuf x

• 03 Februari 2015 - 20:41

Caroline Wijsman:

Dag Elke,
    Jullie hebben mooie plannen. Nu eerst een goede reis gewenst en veel succes in Myanmar!
    Groetjes ook voor Sacha en Sharon,
    Caroline Wijsman

• 03 Februari 2015 - 22:26

Wendy:

Ga je volgen. Ben zo benieuwd wat je allemaal mee maakt. Goede vlucht.
    groetjes Wendy

Elke

Met de buitenlandse minor 'Experience abroad', ga ik met 2 klasgenoten de uitdaging aan in het buitenland en wel in Mandalay, Myanmar. Voor 11 weken zetten we ons daar in voor het Engelse onderwijs op een boeddhistische school met 7000 leerlingen. Vanuit de pabo ontwerpen wij een lesprogramma die wij daar, gedurende 10 weken, gaan uitvoeren, in verschillende niveaus. Omdat wij graag onze pabo kennis van de afgelopen 3 jaar met de leerkrachten daar willen delen, geven wij ook de leerkrachten les. Zij kunnen, als wij weer terug naar Nederland zijn, die kennis verder voortzetten. Ik heb ontzettend veel zin in een deze spannende, nieuwe, fantastische en vooral leerzame ervaring die mij te wachten staat. Ik houd jullie zoveel mogelijk op de hoogte!

Actief sinds 28 Nov. 2014